PERS



4 april 2014
Het Reformatorisch Dagblad (J. Veerman)
"Bronda speelt lenig en voortvarend. Niet bepaald om bij weg te dromen op een knusse kerstavond; eerder om een frisse neus te halen op een tintelend koude, stralende kerstmorgen. Aan het eind van de cd klinkt Bachs ”In dulci jubilo” op een ”Grand Jeu” met de Cornet en de Trompet 16’ van Van Oeckelen erin. Prachtig om naar te luisteren..."

10 januari 2014
Trouw (Christo Lelie) schrijft
"In een veelheid aan registraties laat hij het onvolprezen Schnitger-orgel verrukkelijk klinken, helder, zangerig, veelkeurig."
"Een belangrijke reden om deze orgelcd aan te schaffen is het inspirerende orgelspel van Tymen Jan Bronda"

mei 2014
De Orgelvriend (Lex Gunnink)
"Op zeer indrukkwekkende wijze geeft Bronda zijn visitekaartje af in BWV 593. Zó fraai hoor je het zelden. Wat een elegantie en lichtvoetigheid! En wat een mooie registraties! En wat een perfecte tempi!"

januari 2014
recensie Ton Koopman & LBE

6 decemer 2013
Orgelnieuws (Joost van Beek)
Naast speelplezier zijn souplesse en transparantie hier toepasselijke trefwoorden, en als de muziek daarom vraagt heeft het spel van Bronda een aanstekelijke drive (‘In dir ist Freude’).

5 juli 2013
recensie Bolsward  Bachmotetten

10 juli 2012
recensie Dagblad v/h Noorden Kaffee Bauern Kantaten


5
juni 2010
LBE in de achttiende eeuwse Oranjezaal het Stadhuis Leeuwarden

recensie

2 mei 2009
Emder Zeitung schrijft: "Auftakt mit witziger Lesung und schönsten Klängen"
zie deze link

15 december 2008
recensie Magnificat Bach - kamerkoor Tiraña
zie deze link

22 augustus 2008
Kerkmuziek bij kaarslicht
Meppel, Grote-of Mariakerk, donderdag 21 augustus: Luthers Bach Ensemble (LBE) o.l.v. Tymen Jan Bronda. Solisten: Esther Ebbinge, sopraan; Joseph Schlesinger, alt; Joost van der Linden, tenor; Henk Timmerman, bas; Mannes Hofsink, orgel. Bezoekers: 100.
Vanaf 1723, het jaar dat Bach benoemd werd als Thomascantor in Leipzig, nam het componeren van cantates een grote vlucht. Bachs doel was jaargangen met cantates te componeren passend bij de zondag van het kerkelijke jaar. Soms bewerkte hij ook eigen werk. Een mooi voorbeeld zijn de zgn. ‘Schübler Choräle‘, zes koraalbewerkingen voor orgel van aria‘s uit cantates. Het was de uitgever Schübler die eind 1740 deze zes orgelwerken uitgaf en zo zijn ze nog steeds bekend, hoewel Bach ze de titel ‘Sechs Choräle von verschiedener Art‘ meegaf. Het feit dat Bach, die zelf een uitmuntende organist was, de moeite nam de aria‘s voor orgel te herschrijven, geeft wel aan dat deze cantatedelen hem zeer na aan het hart lagen.
Woensdagavond voerde het LBE dit Bachprogramma uit in de Martinikerk in Groningen, donderdagavond kon men er in Meppel van genieten. De weinige Bachliefhebbers die in de Grote kerk waren, luisterden geconcentreerd, het kaarslicht gaf een mooie authentieke sfeer aan het concert. Het is altijd weer een feest naar de sopraan Esther Ebbinge te luisteren, al diverse malen zong zij in de Grote kerk. In het duet met de fraai klinkende countertenor Schlesinger, de aria ‘Wer nur den lieben Gott lässt walten‘, maakte zij zeer natuurlijk klinkende versieringen alsof Bach ze zo uitgeschreven had. In cantate BWV 6 ‘Bleib bei uns‘ zingt de sopraan de koraalmelodie tegen een bewegelijke instrumentale partij...
...Het dansante karakter van ‘Meine Seele erhebt‘, gezongen door countertenor en tenor, nam Hofsink niet over waardoor er in het orgelkoraal een heel ander sfeer ontstond. Wel nam hij verrassend genoeg exact het tempo over van het ensemble in de orgelversie van de aria ‘Wer nur den lieben Gott‘.
Een hoogtepunt van het concert vormde ongetwijfeld de uitvoering van Cantate BWV 140: ‘Wachet auf ruft uns die Stimme‘, een cantate met het Evangelieverhaal over de wijze en dwaze maagden. Tymen Jan Bronda had daarvoor een klein vocaal ensemble van 12 zangers en instrumentalisten tot zijn beschikking, het aantal zangers waar Bach ook vaak mee werkte. De koorklank was mooi in balans met de instrumentalisten, de twee duetten tussen sopraan en bas een fraai klinkende samenspraak tussen de gelovige ziel (sopraan) en Jezus (bas). En zoals bij Bach gebruikelijk was, waren de solisten ook koorzangers, wat een heel natuurlijk effect geeft. Heerlijk om weer eens een cantate, zo goed uitgevoerd, in de juiste bezetting en op de juiste plaats te horen...
...De Groninger musici gaven samen met organist Hofsink een bijzonder interessant concert met Bach als geniaal componist en bewerker van eigen werk.
Marjan Doorn

17 juli 2008

Het Friesch Dagblad schrijft: verrassend orgelconcert door Tymen Jan Bronda - Jack Frölich
 
De organist Tymen Jan Bronda had gisteravond een programma dat bestond uit werken van componisten uit de Duitse romantiek. Hij gaf een concert op het fraaie van Dam-orgel van de Sint Piterskerk in Grou.
Bronda opende met Präludium und Fuge in e-moll van Felix Mendelssohn-Bartoldy in een bewerking van Reitze Smits en de organist zelf. Het werk was oorspronkelijk voor piano bedoeld. Het Präludium is inderdaad heel pianistisch gedacht, terwijl de fuga zeker veel organistische elementen in zich heeft. Bronda speelde deze muziek heel vaardig en met een mooie opbouw wat zowel muzikaal als registratie betreft.
Robert Schumann heeft niet echt veel muziek voor orgel geschreven, maar wel een aantal composities voor ‘pedaal vleugel’ oftewel voor een vleugel met pedaal waarbij de laagste tonen met het pedaal werden gespeeld. Uit deze Studien für den Pedal-Flügel speelde Tymen Jan Bronda nr. 4 Innig in een eigen bewerking, nr. 5 Nicht zu schnell en nr. 2 Mit innigem Ausdruck. Op zich wel mooie muziek, maar een interpretatie op orgel is wel wat lastig. De speelmanier van bepaalde onderdelen had wel iets meer gebonden mogen zijn en er had naar mijn gevoel wel meer agogiek mogen worden toegepast. Nr. 5 Nicht zu schnell klonk overigens vrolijk en luchtig.
Drie Choralvorspiele van Max Reger, Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren, Jesu, meine Freude en Wer weiß, wie nahe mir mein Ende waren de werken die na de muziek Schumann volgden. Koraalgebonden werken waarbij de melodie de kern is van de muziek. Deze Choralvorspiele kunnen voor wat betreft de lengte ook heel goed voor de zondagse eredienst worden gebruikt. Heel mooi en verstild speelde Bronda het derde koraalvoorspel Wer weiß, jammer was wel dat het tongwerk niet helemaal zuiver was.
Ten slotte speelde Tymen Jan Bronda nog een groot en virtuoos werk van de minder bekende componist August Gottfried Ritter namelijk Dritte Sonate in a- moll für die Orgel. In dit werk kon de organist veel van zijn muzikaliteit, virtuositeit en techniek kwijt. Het leverde een knap staaltje orgelspel op en daarbij een kennismaking met zeer interessante muziek van een weinig gespeelde Duitse orgelcomponist op. De Sonate in a-moll is niet opgebouwd als de klassieke sonate, maar heeft heel veel verschillende elementen in zich, van zeer virtuoze passages, polyfone gedeeltes tot een thema met variaties. Het was boeiend om te horen hoe de organist deze indrukwekkende sonate behandelde. Er kwamen veel wisselingen in tempo in voor, en ook alle onderdelen, die overigens in elkaar overliepen, vereisten weer een andere speelmanier en registratie. Een imposant en boeiend werk.
Tymen Jan Bronda toonde zich in dit concert een talentvolle organist, zowel in spel, registratie als interpretatie.

3 juli 2008
'Anzeiger für Harlingerland' schrijft "Strahlkraft am Anfang und satter Wohlklang am Ende": Gelungener Auftakt der Nachtorgel bei Kerzenschein
zie deze link

21 augustus 2007

De Ommelander schrijft: Fraai orgelconcert Tymen Jan Bronda zie deze link

16 augustus 2006

De Ommelander schrijft:  Overtuigend spel van jonge organist - Dirk Molenaar

Afgelopen zaterdag heeft de organist Tymen Jan Bronda uit Groningen voor het eerst een concert gegeven op het Hinsz-orgel van de Petruskerk te Leens. Hij deed dat met werken van 'de drie B's': Buxtehude, Böhm en Bach.
...De meeste organisten eindigen hun concert in Leens met een groot Bachwerk; Bronda deed dat eveneens. Maar bij zijn debuut op het Leenster orgel durfde hij het bovendien aan om ook met een stevig stuk van Bach te beginnen: Praeludium et Fuga h-moll.
...Daarna kwamen drie Bachwerken, waaronder de partita Ach was soll ich Sünder machen. Bronda bracht dit weinig gehoorde werk met een fraaie voordracht; ook de registraties waren passend gekozen bij de aard van de onderscheiden variaties. Met een in Leens zelden gespeeld Jesus Christus, unser Heiland (BWV 665) sloot Bronda dit programmadeel af. Ook in Böhms variaties over Herr Jesu Christ, dich zu uns wend' maakte de organist zijn vakmanschap waar: goed gearticuleerd en juiste tempokeuze. En toen dus tot slot iets groots van de grote Bach: 'de D-dur'. Bronda had dit bijzondere werk uitstekend in handen en voeten. Ook de spanning in de fuga, met het merkwaardige thema, hield hij tot het laatste vast. Bronda werd met een welgemeend applaus bedankt; met een handgebaar gaf hij een deel van dat applaus door aan het Hinsz-orgel...

27 juli 2006

Het Friesch Dagblad schrijft:
...Langweer mag zich de trotse bezitter noemen van het tweede door de orgelfirma L. van Dam gemaakte orgel... ...Voor organisten die vertrouwd zijn met historische orgels is dit een ideaal orgel. Tymen Jan Bronda is zo’n organist...
...Bronda bespeelde het Van Damorgel gisteravond met een interessant en gevarieerd programma. Zowel aan de samenstelling, voorbereiding en uitvoering ervan was veel zorg besteed zo kon worden vastgesteld bij het beluisteren. Het programma bestond voor het merendeel uit werken uit de achttiende eeuw.
Zowel het eerste als het laatste werk was van Georg Böhm. Zijn Preludium, Fuga & Postludium waarmee Bronda opende, was het enige vrije werk dat niet gebonden was aan een koraal of gregoriaans thema... ...Ook liet hij horen een eigen speelstijl van deze muziek te hebben ontwikkeld, die zich kenmerkte door fijnzinnigheid en lenigheid in de voordracht. Dit demonstreerde hij ook in Benedicam Dominum, een instrumentale versie van een zesstemmig motet van Hieronymus Praetorius, gemaakt door Heinrich Scheidemann.
Om te voorkomen dat het programma niet saai zou worden gevonden onderbrak hij de barokke muziektaal met de hedendaagse klanken van werken van twee Groninger musici. Van Johan Beeftink een fantasie over een gregoriaans thema en van JanWelmers de Partita over O Grote Christus, Eeuwig licht. Te beginnen met Bachs partita over Ach, was soll ich Sünder machen keerde hij weer terug naar de barok. Hij speelde dit werk niet zoals je het zo vaak hoort. Verrassend knap uitgedacht waren de registraties. Dit gecombineerd met zijn technisch gemakkelijke en soepele manier van spelen maakte het luisteren ernaar tot een genoegen...

29 oktober 2005
Orgeltijdschrift 'De Orgelvriend' beschrijft de restauratie van het Van Oeckelenorgel:
...Dat alle stemmen de kans krijgen optimaal te accorderen met elkaar, komt door de gedreven en enthousiaste cantor-organist Tymen jan Bronda. Hij benut alle mogelijkheden van dit orgel, inhoudelijk muzikaal en ook organisatorisch, zoals bij de concertserie "Orgel Anders"....

6 december 2004
Het Friesch Dagblad schrijft over de concertserie "Orgel Anders":
'Het orgel moet de kerk uit, de wereld in’ 
In het kader van de concertserie ‘Orgel Anders’ gaven de Harlinger [Franeker, TJB] organist Theo Jellema en de Groninger dichter Rutger Kopland onlangs een gezamenlijk optreden in de Lutherse Kerk van Groningen. Staand op het podium voor de kansel, draagt Kopland voor uit eigen werk...
...‘Orgel Anders’ is een logische stap in een ontwikkeling die er op is gericht om het kerkorgel onder de aandacht van een breed publiek te brengen...
...Met steun van gemeentelijke en provinciale overheden en een aantal fondsen werd een concertserie in het leven geroepen die het orgel in heel andere contexten plaatst. Het orgel wordt hierin gecombineerd met diverse andere kunstvormen zoals film, jazz, poëzie en combinaties van diverse moderne instrumenten....
...Wat Bronda positief verrast, is de veelzijdigheid van het publiek. ,,De één komt voor het orgel, de ander voor de poëzie of wat er anders wordt aangeboden.’’ Het positieve hieraan is dat in beide gevallen de bezoeker met iets nieuws wordt geconfronteerd...
...De één was op de muziek afgekomen, de ander overduidelijk op de film. Op de achterste rij nam een aantal mensen plaats, gehuld in lange zwarte jassen en broeken, het gezicht voorzien van zwarte mascara. Gothic, op een orgelconcert, Bronda kan tevreden zijn....

16 augustus 2004
Recensie concert Grote kerk Dokkum (Friesch Dagblad):
…Met een fijnzinnige registratie, een ontspannen en beheerste manier van spelen en met een soepele techniek bracht Bronda deze werken, en ook de rest van het programma, over bij het publiek. In de Partita vielen tevens de fraaie registraties en de opbouw op…
… Bachs Preludium en fuga in d klein. De fuga is namelijk een bewerking van Bach zijn eigen fuga voor vioolsolo. Ook de uitvoering van dit werk liet een uitstekende indruk achter van het kunnen van deze organist…

maart 2004
Hans Fidom schrijft in de ORGELkrant:
… Inmiddels is er nóg een site van dit type bijgekomen dat vermelding verdient: Tymen Jan Bronda, organist van de Lutherse Kerk in Groningen, die rond ‘zijn’ Van Oeckelen-orgel en de kerk waar het in staat een flink aantal internetbladzijden heeft gemaakt. De site valt op door de bijzondere vormgeving, waardoor de bladzijden meteen heel professioneel ogen – een belangrijke voorwaarde, lijkt mij, om ook websurfers van buiten de orgelwereld te interesseren. Dat dat laatste Bronda’s bedoeling is, blijkt ook uit de teksten over de restauratie die het orgel van de Lutherse Kerk momenteel ondergaat: in eenvoudige termen wordt toegelicht wat er zoal gebeurt, wat er op de vele grote foto’s te zien is, en welk nieuws er ontdekt wordt…
…De Groningse Lutherse Kerk mag bijzonder blij met haar organist: Bronda voert niet alleen een breed repertoire van hoog niveau uit, maar weet bovendien moderne ommunicatiemiddelen snel en vakkundig in te zetten voor ‘zijn’ kerk. Ik moet me al sterk vergissen als de orgelcultuur van de 21ste eeuw niet precies dát soort organisten nodig heeft…